שיש גרניט

שיש גרניט מורכב מאבן טבעית שנוצרת במעמקי כדה"א תחת קרום ייחודי המצוי רק בחלקו היבשתי. אבן הגרניט עצמה (שבעברית צחה נקראת 'שחם') לרוב נוצרת בצבע ורדרד אפרפר, אולם קיימים מקרים יוצאי דופן בהם היא נוצרת בצבעים אחרים כמו אפור, אדום, שחור ואפילו לבן. אבן זו מורכבת ממספר מינרלים מקבוצת פצלת השדה- ביניהם פלגיוקלז נתרני ו-אורתוקלז, לצד מינרלים נוספים מקבוצות שונות כמו ביוטיט, מגנטיט, זירקון ועוד.

בישראל, ניתן למצוא את סלעי הגרניט, מהם מייצרים למעשה שיש גרניט, בין היתר באילת, בנחל רודד ובתמנע.

שיש גרניט ושימושיו השונים

שיש גרניט הוא שיש עמיד ואיכותי במיוחד, ולכן הוא מומלץ לשלל שימושים.
בין השאר, נהוג להשתמש בשיש גרניט למשטחי עבודה במטבחים (אבן הגרניט עמידה באופן יוצא דופן לחום, וכתוצאה מכך פופולארית ביותר בעולם המטבחים שן ניתן להניח סירים חמים על השיש ללא חשש), לחדרי אמבטיה, לציפוי קירות פנימיים ו/או חיצוניים ולבניית מצבות- להן מעניק שיש גרניט נופח יוקרתי ומכובד.

עוד שימוש ניכר ב שיש גרניט נוגע לריצוף- בעוד בעבר היו מרוצפים בתיהם של אנשים רבים במרצפות זהות וצבעוניות, היום ניתן לבחור ולרצף בתי מגורים, משרדים ואף גופי ציבור בשלל חומרים ביניהם פרקטים, בטון קרמיקה וכמובן שיש גרניט – שנחשב ליוקרתי ולעמיד במיוחד למשקל ולפגיעות חיצוניות.

טיפים לרכישת שיש גרניט איכותי ועמיד במיוחד

שיש גרניט ידוע לכל בחוזקו ובעמידותו. יחד עם זאת, ניתן להפוך את רכישתו של שיש זה לטובה יותר ומשתלמת יותר, זאת על ידי הקפדה על הדברים הבאים:
הקפידו לרכוש שיש למטבחים בקריות גרניט (וכל שיש אחר, בעצם) אך ורק מחברות ותיקות בעלות מוניטין טוב בתחום אבני השיש, על מנת להבטיח שקיים תו תקן למוצרים אותם הנכם רוכשים. 'אבני גזית בע"מ' עובדת בתחום השיש למעלה מעשרים שנים, ובין לקוחותיה המרוצים ניתן למצוא שלל פרויקטים ציבוריים מוכרים לצד פרויקטים פרטיים ואישיים.



שיש גרניט מומלץ לרכוש בצבעים כהים כמו שחור, אפור וחום כהה, וזאת מכיוון שצפיפות החומר גבוהה יותר בגווניו הכהים של החומר, ומעט חלשה יותר בגווניו הבהירים.


שיש גרניט מומלץ לתחזק באמצעות סילר (חומר שקוף אשר מגן על המשטח ואוטם אותו), אותו יש למרוח על השיש אחת לשנה. מטרתו של הסילר היא להפחית את הסיכוי לספיגת חומרים שעלולים להזיק לשיש, ולכתמים.

לצפייה בגלריית תמונות המלאה לחצו כאן